Persoonlijke Coaching

Persoonlijke coaching

Lekkerinjevel-voeljewel.nl

Een aantal voorbeelden van Persoonlijke Coaching, zoals de naam al zegt: op maat en in wisselwerking: cliënt en coach ontdekken samen wat de handigste route is voor déze cliënt

 

"Wat je zelf ontdekt blijft het beste hangen"

Angsten en Fobieën wegwerken

Senioren steunen

Passie ontwikkelen

Nare herinneringen herkaderen

Mooie ervaringen vergroten en ankeren

Presenteren kun je leren

Slechte gewoontes afleren

Nachtmerries laten weggalopperen

 

Bij senioren of mensen met bijvoorbeeld straat- of pleinvrees komt Hans aan huis.

 

Stukje NLP 35

Slaap vatten = slap maken

Wintertijd noodt tot uitblazen

 

Druk geweest? Slecht slapen komt dan vaker voor, omdat je over vele verschillende indrukken ligt door te denken. Die kolken dan als in een maalstroom door je hoofd: zij malen en jij gaat liggen malen. En als dat te gek wordt, lijkt het wel alsof je er gek van wordt en dat mag natuurlijk niet. Het is leuk om nieuwe indrukken op te doen, maar voordat je ze in een nieuwe context kunt benutten, willen onze hersenen die indrukken eerst verwerken.

Hersenen en het lichaam kunnen net als een trechter niet alles tegelijk verwerken; ook een trechter heeft tijd nodig voor een gezonde doorstroming. Jouw hersenen werken hard, maar hebben gezonde slaap nodig om dat allemaal in bruikbare banen te leiden.

 

Slap

Om van een mêlee aan indrukken naar een heerlijke versimpelende slaap te gaan is het slim om steeds meer los te laten. Als je eerst eens lekker lui lijf en leden langsgaat en ontspant, geeft dat alvast een rustige basis. Maar hoe wéét je dat alles ontspannen is? De grote truc is:

door ieder ‘onderdeel’ eerst even met een snelle diepe inademing áán te spannen en dan met een lange langzame uitademing lós te laten.

 

Kunst

Het is daarnaast de kunst om jezelf regelmatig ‘tegen het licht te houden’ (al dan niet vlak voor het slapen – dat verschilt per persoon) om minder handig gedrag op te sporen. Zo maakte ik mezelf tijdenlang het leven moeilijk door per se bij een bepaald jasje of trui een speciaal dáár bij passend overhemd, soms met bijbehórende (!) das te ‘moeten’ dragen. Daarmee legde ik mezelf verplichtingen op die nodeloos energie kosten. Tot ik ontdekte dat je de minste energie verbruikt en lekkerder leeft ALS JE JE ZELF BENT. Je kunt anderen alleen een duwtje geven als je zelf stevig staat.

Slechts degene die door jóuw ogen kijkt is degene om wie het gaat. Die mag uitrusten. De rest komt morgen wel weer. Jíj slaapt lekkerder als jíj je minder druk maakt over allerlei niet-bij-jou-passende of achterhaalde ‘kouwe drukte’.

 

Focus of Terugtellen

Als je, helemaal slap, nog even al gapend bent nagegaan of je nu even vrij hebt van storende verplichtingen, richt je je aandacht op alleen maar je ademhaling. Gedachten die opkomen laat je als wolkjes wegzweven zonder er verder op mee te gaan.

Bij de uitademing (langer dan de inademing) laat je je adem in gedachten gaan langs een kernpuntje, bijvoorbeeld ergens midden in je hersenpan. En soms helpt het om vanaf een 300 of 500 terug te tellen – net als met die schaapjes die vroeger over de dam liepen .

 

Ruurlo, 2013, Hans Hansson; www.lekkerinjevel-voeljewel.nl; 0573 454 283 & 0650 235 432. Wie genoeg heeft van de Stukjes NLP, maile mij even: hans.hansson@pr-tekst.nl.

NLP staat voor neuro-linguïstisch programmeren: uw hersencellen (neuronen) met taal (linguïstisch) andere routes laten volgen (programmeren). Wie altijd hetzelfde paadje over het grasveld naar het schuurtje achter in de tuin beloopt, graaft dat paadje vanzelf steeds dieper in. Met NLP pakken we als het ware een hark en wijzen andere wegen en weggetjes en maken meer keuzemogelijkheden.

 

 

 

 

 

Inlichtingen: Hans Hansson, 0(031)650 235 432, 0(031)573 454 283 hans.hansson@pr-tekst.nl